Green People Intensive Repair Shampo & Balsam

Först och främst vill jag bara tacka er alla som kikar in på bloggen trots min inaktivitet och skickar fina och peppande kommentarer, ni är guld värda. Det är skänker lite glädje i en annars för tillfället, ganska grå tillvaro. Vi har ju alla våra svackor, en del djupare än andra och tyvärr är min en av de sistnämnda. Orken och koncentrationen att formulera sig och skriva har helt enkelt inte funnits och det kommer förmodligen inte att vara tipptopp än på ett tag. Jag har heller inte riktigt hängt med i bloggvärlden den senaste veckan men jag hoppas kunna ta igen det så småningom och ge alla bloggar jag brukar besöka den uppmärksamhet de förtjänar.
Resten av detta inlägg tänkte jag tillägna mitt nya favoritshampo och balsam från Green People. Svensk återförsäljare hittar du här. Jag har länge dragits med kliande hårbotten och allmänt taskigt hår och misstänkt mina hårprodukter vara boven/bovarna i dramat. Nu är jag ingen expert på det här med hårvård men förmodligen orsakat av starka sulfater och en ganska massiv "build-up" av diverse ämnen i håret, vilket är vanliga, möjliga orsaker till mina problem. Så jag började i alla fall undersöka detta lite närmare och bestämde mig för att testa något mildare än de traditionella shampon och balsam som finns. Mitt val föll på Green People's sortiment som har en otroligt tilltalande syn på det här med hud- och hårvård.

Green Peoples produkter är flerfaldigt prisbelönta och...

  • Milda; med hög halt av ekologiskt certifierade ingredienser. På förpackningen redovisas hur stor del av innehållet som är ekologiskt certifierat.
  • Dryga; med hög koncentration av aktiva ingredienser.
  • Fria; från onödiga kemiska tillsatser så som natrium lauryl sulfat, parabener, lanolin, propylenglykol, aggresiva tensider, syntetiska parfymer, etylalkohol*, DEA, TEA, PABA-solskyddsfaktor eller andra petrokemiska ingredienser.
  • Inte testade på djur.

Jag har nu använt shampot och balsam några dagar och jag är redan såld. Jag började med att tvätta ur håret ordentligt med ett ganska starkt shampo för att bli av med alla beläggningar och konstigheter. Sen har jag alltså uteslutande använt dessa produkter. Min hårbotten kliar inte alls lika mycket nu, håret känns luftigt och "friskare" och det håller sig också renare betydligt längre, annars brukar jag tvätta håret nästan varje dag. Och det är himla kul att inte se ut som hejkomochhjälpmig på morgonen som jag annars brukar göra. Nu kan jag faktiskt komma undan med ett par drag med hårborsten och ändå se respektabel ut. Shampot är otroligt drygt och löddrar betydligt mer än vad jag är van från andra sulfat-fria shampon. Balsamet gör barret lättkammat och mjukt och doften är... lite örtig sådär. Verkligen inget hubbabubba i lollipopland som vissa shampon och balsam utan mer naturligt och fräscht. Jag är sammantaget grymt imponerad såhär långt och hoppas att mina hårproblem snart är passé. Priset är dessutom överkomligt, både balsam och shampo kostar 155:-  hos den svenska återförsäljaren, vilket jag tycker är ett väldigt bra pris för så dryga produkter.

Det här kan man också läsa om produkterna om man har ett djupare intresse:


INTENSIVE REPAIR CONDITIONER
För färgat eller behandlat hår. Ger näring till hårbotten och extra glans. Kan även användas som inpackning.


Organic Jojoba, Quinoa & B Vitamins. Ett milt balsam rikt på vitaminer som ger näring och glans till håret. Fritt från natriumlaurylsulfat, parabener och andra onödiga petrokemiska ingredienser. Med 92% ekologiska ingredienser. Certifiering: The Vegan Society

Ingredients:  *Herbal Infusions of: *Equisetum arvense (horsetail), *Thea sinensis (green tea). Cetearyl alcohol (plant wax extract), *Aloe barbadensis (aloe vera), Cetrimonium chloride (conditioning agent), *Simmondsia chinensis (jojoba oil), Chenopodium quinoa (quinoa oil), Lecithin (plant protein), Faex (vitamin B), *Citrus reticulata (mandarin oil), *Citrus aurantium bergamia (bergamot oil), *Citrus aurantium dulcis (sweet orange oil), Citric acid (from citrus fruits), *Pelargonium graveolens (rose geranium oil), Santalum austrocaledonicum (sandalwood oil), *Lavandula angustifolia (lavender oil), *Citrus sinensis (orange oil), *Linalool, *d-Limonene, *Geraniol, *Citronellol (from essential oils). 92.0% certified organic ingredients.

INTENSIVE REPAIR SHAMPOO

Voted ‘Best Hair Treatment' by Natural Health & Beauty magazine 2008

För färgat eller behandlat hår. Rikt på aktiva ingredienser och vitaminer för att stärka skadat hår.


Organic Geranium & sandalwood. Ett milt shampoo rikt på Aloe Vera, vitaminer och protein från vete. Fritt från natriumlaurylsulfat, parabener och andra petrokemiska ingredienser. Certifiering: The Vegan Society.
 
Ingredients*Aloe barbadensis (aloe vera), Decyl glucoside (foaming agent from corn), Glycerin (plant-derived humectant), Cocamidopropyl betaine (foaming agent from coconut), Cocamidopropyl betainamide mea chloride, (mild foaming agent from coconut), *Herbal Infusions of:, *Thea sinensis (green tea), *Equisetum arvense (horsetail) Hydrolyzed wheat protein, Panthenol (vitamin B5), Faex (vitamin B), Bromelain (from pineapple), *Simmondsia chinensis (jojoba oil), *Pelargonium graveolens (rose geranium oil), Santalum austrocaledonicum (sandalwood oil), *Lavandula angustifolia (lavender oil), *Citrus sinensis (orange oil), *Linalool (from essential oils), *d-Limonene (from essential oils), *Geraniol (from essential oils), *Citronellol (from essential oils). *Organically grown

Kommentarer
Postat av: Sara

Men jag tycker inte alls du är särskilt inaktiv, man behöver ju inte skriva varje dag heller. Jag har nog aldrig kommenterat här förr, men det här är verkligen en av mina favoritinspirationsbloggar för nagellack och ögonskuggor, tillsammans med Sminkan. Alltid fina kombinationer och vackra bilder. Pepp pepp!

2009-03-05 @ 22:34:24
Postat av: Marie

Kul med "grön" hårvård! Nästa gång jag behöver schampo eller balsam får det bli ekologiskt.

Om du har en svacka önskar jag dig allt välmående. Oavsett hur bloggen uppdateras så är det ju viktigt att du mår bra. Snart är det vår, hoppas det hjälper lite :) Kram på dig!

2009-03-05 @ 23:28:52
URL: http://fizzivy.blogspot.com
Postat av: sminkjante

Jag gillar hudvården från Green People men har inte testat hårserien. Det kommer jag göra eftersom jag har problem med hårbotten. Kul att du recenserade dessa produkter.

2009-03-06 @ 08:16:47
URL: http://sminkjante.blogspot.com
Postat av: *Sanna*

Det här måste jag prova! Det verkar lovande! :)

Har använt Simply Organic en tid, älskar deras balsam (underbart, dyrt och snart slut) men är inte så förtjust i deras schampo.





2009-03-06 @ 19:03:14
Postat av: Kajsa K

Det låter som något mitt hår skulle må bra av att testa. Vad ligger produkterna i för prisklass?

2009-03-06 @ 21:35:59
URL: http://kajsaskosmetik.blogspot.com
Postat av: adrasteiah

Sara: Men åh, vad kul att höra =D Jag antar att man blir lite skadad av det här med bloggandet, uppdaterar man inte varje dag när man vanligtvis gör det så känner man lite stress... Dumt, jag vet, men kan inte riktigt låta bli.



Marie: Det tycker jag låter som en god idé. När de ekologiska produkterna är lika bra eller tom bättre så finns det ju liksom ingen anledning att låta bli =) Och tack för din omtanke, den uppskattas. Säkert blir det bättre snart när våren kommer igång. Kramar!



Sminkjante: Jag tror verkligen på deras produkter och kommer definitivt att testa något mer i framtiden. Det var kul att kunna tipsa!



Sanna: Gör det! Jag kikade på Simply också men valde det här istället för prisets skull.



Kajsa K: 150:- kostar de hos den svenska återförsäljaren, samma pris för både shampo och balsam. Jag fick dock mina något billgare när jag köpte dem från ebay i ett set.*

2009-03-07 @ 00:18:21
URL: http://drenchedincolor.blogg.se/
Postat av: CrazyNails

Åh det här vill jag ha! Men jag har gett mig köpstopp på hår prodekter efersom jag har sjukt mycket sånt.

Hoppas du ryker upp dig snart! Kram

2009-03-08 @ 09:16:08
URL: http://crazy-nails.blogspot.com/
Postat av: Linda

Hej!



Kastanj.com hittar du detta fantastiska schampoo och balsam!



Efter en veckas användning blir håret glansigt och jag har börjat få komplimanger för mitt hår! Det är jag verkligen inte van vid.

2009-10-21 @ 14:00:35
Postat av: Linda

Blev helt förtvivlad när min favvosajt Kastanj försvann utan förklaring! Men nu har jag hittat www.saltindustri.com som har eko produkter också! Och jag älskar balsamet! Det är bäst.

2009-12-10 @ 01:26:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0