GloMinerals Pressed Base

GloMinerals Pressed Base är en mineralfoundation i fast form. Underbart bekvämt och på tiden om du frågar mig, jag gillar inte att damma omkring med lösa mineralfoundations. Du väljer själv om du vill applicera pudret med kabukiborste eller svamp. Svampen som följer med gillade jag inte men svampar finns det ju en uppsjö utav, själv har jag en ganska mjuk och nästan luden svamp som fungerar bra för mina behov. Täckningen du får av Pressed Base uppskattar jag som medel men är möjlig att bygga upp ganska bra utan att det ser pudrigt eller kakigt ut. Det jag är mest imponerad av är ändå att den inte framhäver torrheten i min hy som många andra puderfoundations har en tendens att göra. Den smälter inte in i hyn som när du buffar in mineralfoundation i lös form på huden men resultatet blir ändå mycket jämnt och fint. Det är ju heller inget som hindrar att man går över och buffar lite med en kabuki i efterhand, om man vill. På färgkartan här nedanför ser ni vilka nyanser som finns. Nyansen jag testat heter alltså "Natural Fair" och ska passa gyllene eller persikofärgade undertoner (hmm, någon mer än jag som reagerar på det?).

Inte riktigt rätt färg för mig med andra ord som har en väldigt kall hudton och går mer i blå/rosa som ni ju ser på mina lite läskiga blodåderbilder. Jag var rädd för att den "Beigea" skalan skulle bli för mörk och hoppades på att "Natural" -skalan skulle kunna balansera min rosa hudton. Jag hade fel, det ser mest konstigt ut och dessutom tycker jag att Natural Fair är något för ljus för mitt ansikte, den får mig att känna mig lite spöklik faktiskt...

Hur som helst, nyansproblem är ju inte foundationens fel om än jag skulle önska ett större nyansutbud. Sammantaget skulle jag vilja lista de för- och nackdelar jag upplevt med GloMinerals Pressed Base hittills, det blir mest överskådligt så.
Posititvt:
- Bra täckning
- Framhäver inte torrhet
- Sitter bra
- Täpper inte igen porerna (mindre risk för finnar)

Negativt:
- Ganska dyr (men billigare på Ebay)
- Sämre nyansutbud för ljusa, kalla/rosa hudtoner
- Jag blir fortfarande lite blank på eftermiddagen, men det är hanterbart.

Betyg? - 4/5 skulle jag vilja säga, men det känns inte riktigt rättvis i och med den dåliga färgmatchningen. Andra frågor? - Kommentera så svarar jag så gott jag kan!
Har någon utav er förresten testat nyansen Beige Light?

GloMinerals Pressed Base Ingredients: Titanium Dioxide, Octyldodecyl Stearoyl Stearate, Zinc Stearate, Zinc Oxide, Bismuth Oxychloride, Tocopherol (vitamin E), Ascorbyl Palmate (vitamin C), Phytonadione (vitamin K), Camellia Oleifera (Green Tea) Leaf Extract, Methylparaben, Propylparaben. May contain Iron Oxides, CI 77499, Carmine.

Kommentarer
Postat av: Emma P

Åh vad kul med en riktig recension! jag är ju som du vet väldigt nyfiken på denna produkt... Blev lite betänksam vad gäller färgerna dock. kan du ge mig en refernspunkt vad gäller din hudton? Det är framför allt hur ljus den är som jag funderar över, jag tror att neutral annars borde funka fint för mig...

2009-01-27 @ 21:59:57
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: adrasteiah

Emma P: Oh, svårt... Jag har haft så otur med färgmatchning i allmänhet på sistone. Men jag är iaf inte lika blek i ansiktet som jag är på insidan av armarna. Jag tror att Natural Fair motsvarar ungefär MAC NC15-20. Fast RQ har säkert bättre koll på det än jag har.

Av de bilder jag sett på dig skulle jag ändå tippa på att N-Fair skulle passa dig bra.

2009-01-27 @ 22:29:01
URL: http://drenchedincolor.blogg.se/
Postat av: Emma P

Ja jag vet, det är galet svårt... jag brukar inte köpa MACs foundation, men har en concealer iaf, och den ligger på 20. Så den kanske kan funka på mig... Kan ju höra med Linn. Du har ingen EM referens?

2009-01-27 @ 22:53:50
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: adrasteiah

Emma P: Jag har bara testat lite provburkar från EM och blandade friskt ihop dem till slut (doh). Den enda burk jag har kvar som är intakt är en concealer i intensive fair, har du den? Natural Fair är ungefär lika ljus som den, men något gulare.

2009-01-27 @ 23:19:31
URL: http://drenchedincolor.blogg.se/
Postat av: Emma P

jag har faktsikt Intensive Fair:) Hmm, den är ju väldigt ljus. Jag kanske borde ha Light i denna isf... Ska spana lite på min concealer, men känns som om natural fair kan bli för ljus. Och ljus foundation har jag egentligen inget behov av. Jag har precis köpt en som passar för vinterhalvåret, men skulle nog behöva en lite mörkare till sommaren... Vore ju bra om jag kan ha Light, för den finns ju i kit, och då blir det ju ganska mkt förmånligare.

2009-01-28 @ 14:40:59
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: adrasteiah

Emma P: Mmm, I hear you.. Du kan nog ha en poäng i det. Natural Fair ÄR väldigt ljus och om du tänkt

ha den till sommaren så är det nog möjligt att du måste gå upp till Light. Var har du sett kitet förresten?

2009-01-28 @ 15:40:57
URL: http://drenchedincolor.blogg.se/
Postat av: Emma P

Kolla här... http://www.accessora.se/glominerals-starter-kit.htm. de finns på satine med, men där kostar de 300 kronor mer av någon obegriplig anledning. Hos accessoara kostar de 499 och då ingår det en pressed base, en kabuki, ett rouge och ett läppglans. Det är ju visserligen inte som hos EM att man får plocka själv, men det är ju ändå bra mycket förmånligare än att bara köpa basen för 439... Var köpte du din? Såg att du tipsade om E-bay... Jag tror att Natural Light kan vara bäst för mig faktsikt, ska konsultera RQ lite mer...

2009-01-28 @ 21:44:35
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: adrasteiah

Emma P: Det var ju faktiskt riktigt prisvärt! Jag köpte mitt på ebay ja, lite billigare än från Sverige.

Gör så, jag tror dock att Natural Light bör vara rätt val också.

2009-01-28 @ 23:08:39
URL: http://drenchedincolor.blogg.se/
Postat av: Emma P

ja det är ett mycket bättre erbjudande än att köpa vanligt:) Blir det en pressed base så blir det nog en sån ask...

2009-01-29 @ 00:20:09
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: Kajsa K

Vilket bra inlägg! Det föregående likaså. Jag är rätt lat av mig när det gäller just foundations, och gällande puderfoundation är jag skeptisk sedan högstadiets skräckexempel där alla tjejer, inklusive jag själv gick omkring med tjocka kakor av foundation i ansiktet. Fast produkterna har helt säkert blivit bättre - och så har jag själv blivit lite mera kunnig på området också. Det är liksom ingen idé att köpa en mörkare ton för att se mera solbränd ut, hrm... :)

2009-01-30 @ 13:58:45
URL: http://kajsaskosmetik.blogspot.com
Postat av: frajda

precis vad jag letade efter! tror att jag ska köpa den.

2009-02-07 @ 00:00:36
URL: http://heavymakeup.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0