Puderfoundations!


Jag är bekväm av mig när det kommer till smink och vill gärna att min foundation ska gå snabbt och krångelfritt att lägga. Crèmepuder är inte min grej då jag anser att de lätt blir äckliga efter ett tag när damm och annan smuts klibbar fast på ytan. Min jakt efter den snabba morgonrutinen har därför koncentrerats till puderfoundations. 
De senaste åren har jag testat en hel del olika märken som alla varit ok men inte "perfekta", för mig. Eftersom det säkert är fler än jag som gillar idén med puderfoundations så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter så här långt.  Se inte dessa betyg som skrivna i sten, jag har endast försökt summera ihop mina upplevelser så gott jag kommer ihåg för att eventuellt hjälpa någon i foundationdjungeln och för mejsla ut min egen jakt på den perfekta puderfoundationen. För er information är min hud torr (speciellt under den kalla årstiden) och ganska känslig/reaktiv i perioder.

Mac StudioFix - 3,5/5  - Helt ok puderfoundation, lätt att få jämn och ger fin täckning. Ger mig inte finnar efter en längre tids användning. Håller mig också matt i stort sett hela dagen. Tyvärr hade jag en för gul nyans för min hud och den ville gärna framhäva torra partier i ansiktet.
Nouba NoubaMat - 4/5 - En favorit på sommaren då jag fått lite färg. Smälter in fint i hyn och framhäver inte torra partier. Håller mig också matt i stort sett hela dagen och inte heller denna ger mig finnar eller andra otrevligheter. Minus för det dåliga färgutbudet som inte alls funkar på mig vintertid.
Clarins Hydra-Balance - 3/5 - Bra färgutbud och går att hitta billigt på ebay. Hyfsad täckning men jag vill minnas att jag hade lite problem med att inte se torr och pudrig ut. Tyvärr blev jag också väldigt blank efter en dag med denna och det hjälpte inte ens att matta ner med ett blottingpuder.
Christian Dior DiorSkin - 4,5/5 - Underbar puderfoundation som verkligen förenar sig med huden och täcker skavanker utan att se pudrig eller kakig ut. Bra färgutbud. Tyvärr tror jag att de slutat med denna eller åtminstone ändrat formulan/förpackningen och den är för dyr för min budget.
Max Factor Powdered Foundation - 3/5 - Billig, men tillgänglig endast över internet mig veterligen. Ger faktiskt en jämn och fin yta som inte ser pudrig eller fnasig ut. Dåligt färgutbud dock och tyvärr får jag finnar av den.
Max Factor Facefinity - 3/5 - Billig men inte helt lätt att få tag på. Täcker fint men jag såg lätt torr och fnasig ut med denna och färgutbudet är inte det bästa.

Kommentarer
Postat av: Emma P

Kul och spännande! Gillar att du har med så många! Nu är jag ju en mineraltjej, men snabbt och smidigt är ju inte fel:) Men en glopressed base passar mig nog bättre trots allt.

2009-01-27 @ 22:55:40
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: adrasteiah

Emma P: Skratt! Ja, det har blivit en hel del! Det ultimata vore såklart en pressad mineralfoundation för mig med, men tyvärr är ju inte utbudet så stort. Jag har funderat lite på EM's pressade också men den verkar inte ha fått så bra omdömen...

2009-01-27 @ 23:23:52
URL: http://drenchedincolor.blogg.se/
Postat av: Emma P

Jag har också varit nyfiken på EMs faktsikt. har dock inte hittat ett enda utlåtande kring dem. var hittade du? MUA? har du förresten testat youngblood? De har en pressad tror jag, och de är väl inte så himla ovanliga. Du kanske har möjlighet att spana in färger på dem..?

2009-01-28 @ 14:43:32
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: adrasteiah

Emma P: Jo, MUA och EM's egna forum och på lite andra ställen. Det lutar åt att jag testar EM's pressade faktiskt. Recensionerna på MUA är inte så positiva men jag har ändå fått en ganska bra bild av dem. Och så är ju priset väldigt bra. Lite osäker på nyansvalet bara...

Har inte testat Youngbloods, de är väl ganska dyra också?

2009-01-28 @ 15:45:32
URL: http://drenchedincolor.blogg.se/
Postat av: Sminkan

Jag älskar Facefnity! Den har varit min trotjänare i många år. Studio Fix från MAC fick jag också för gul och dessutom gör den mig snustorr...

Men visst är puderfoundation den perfekta basen. bara tjoff, tjoff och klar!

2009-01-28 @ 17:37:17
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: adrasteiah

Sminkan: Facefinity är helt klart en riktigt bra foundation. Inte riktigt hundra på mig men jag kan absolut förstå att den är populär hos många! Och håller med om att puderfoundation är den perfeka basen! =)

2009-01-28 @ 23:10:48
URL: http://drenchedincolor.blogg.se/
Postat av: Emma P

Ska bli spännade att höra vad du tycker ifall du testar! Billigare än EM blir det ju knappast, så gillar du den är det inte omöjligt att jag också hugger en. Ja du, youngblood är rätt dyra, eller ja inte rätt utan bara dyra tror jag:( Det enda jag kom på i pressad mineralväg, förutom de vi redan har pratat om...

2009-01-29 @ 00:22:48
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: CC

Har du inte provat Kanebo? Total Finish? Den använde jag i många år innan jag gick över till MAC.

Dyr förstås men väldigt dryg (kanebo alltså) o den är vårdande på samma gång!

Numera kör jag MAC Moistureblend med lite löspuder över till vardags. Går skitsnabbt! Och nästan det enda som funkar till min torra hy speciellt på vintern.

2009-01-29 @ 19:27:24
URL: http://metalbarbiecc.blogg.se/
Postat av: adrasteiah

Emma P: Möjligen väntar jag EM-beställning till nästa månad, men jag hojtar absolut till när den dyker upp =)

Mm... Jane Iredale ska ju också ha ett pressat mineralpuder, men jag har inte hittat det till något vettigt pris.



CC: Jag tycker Kanebo har så dåligt färgutbud för min hudton och så är ju priset rätt högt också.. Moistureblend har jag funderat på många ggr men jag är som sagt inte helt förtjust i cremepuder. Kan tänka mig att det ändå passar bättre på en torr hy!


2009-01-29 @ 21:28:40
URL: http://drenchedincolor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0